Doc Martens




It all begins with …

… een prachtige ontwerp van Artemis Bosch (Instagram: @gladtond_art). Deze ontwerper maakte een ontwerp van een Doc Martens schoen en bedacht er een uitdagende pose bij. Ik vond het ontwerp zo expressief en wilde het graag omzetten in een applicatie voor bijvoorbeeld op een cap.

Door middel van carbon heb ik het ontwerp op een stukje linnen getranferd. De kenmerkende zool van de Doc is met een verspringende satijnsteek gemaakt, welke ook daadwerkelijk de ribbel van de zool vertegenwoordigd.

De contouren van het ontwerp zijn geborduurd met de steelsteek. En de opvulling is gemaakt met de satijnsteek in freestyle. Om sommige lijnen nog iets meer naar voren te laten komen, heb ik die lijnen met een wrap gedaan. Er ontstaat dan reliëf.

Natuurlijk mochten de kenmerkende gele veters (Bullion steek) en de gele doorstiksels(rijsteek) niet ontbreken.

(Afwerking: Voor de afwerking heb ik het ontwerp met een klein scherp schaartje voorzichtig uitgeknipt, heel strak langs het randje, maar voldoende om nog iets van de witte ondergrond te zien. Dit effect wilde ik graag op de cap terugzien. Vervolgens heb ik het gehele lapje aan de achterkant ingesmeerd met textiellijm, die doorzichtig opdroogt. Tenslotte is de applicatie stevig op de cap geplakt.)