Set the table ...

 



It all begins with a …

… wens om eigen tafelkleed te ontwerpen en te borduren. Ikzelf gebruik een tafelkleed eigenlijk bij speciale eetgelegenheden. En dan ook alleen tijdens het eten. Door de het servies, het bestek en de schalen is tafelkleed voor een groot deel onzichtbaar geworden. En na het etentje gooi je deze snel in de wasmachine om de grote erfenis aan vlekken te verwijderen.


Ik wilde graag iets hebben dat niet alleen als ondergrond dient, maar ook op zichzelf decoratief i. Ik wilde eigenlijk iets hebben op mijn tafel dat de indruk wekt van een gedekte tafel, zonder dat deze gedekt is. Een tafelkleed, die je tafel opfleurt, als je niet aan het eten bent. Misschien zelfs wel een tafelkleed dat je er juist af haalt voordat je gaat eten.


Ik wilde niet meteen een volledig tafelkleed borduren en bedacht dat een loper een goede eerste project zou zijn. Deze loper gaat niet over de lengte van de tafel, maar juist over de breedte. Hierdoor kon ik gemakkelijk de elementen die ik in gedachten had opnemen in mijn ontwerp en leek het toch al meteen een echt compleet tafelkleed.


Het eerste ontwerp is een soort ontbijttafel en bestaat uit 2 borden met een servet erop, een bestek, een kop en schotel, een eierdopje met lepeltje en een suikerpotje met melkkannetje.

En na twee weken was het een feit: ik had mijn eerste tafelkleed geborduurd! 


Dit smaakte naar meer. En nieuwe ideeën borrelden. Ik kreeg meerdere reacties van mensen die ook graag dit tafelkleed wilde gaan maken en ik besloot om een lespakketje te gaan maken: het vormgeven en borduren van dit tafelkleed, maar dan met 10 verschillende steken. Het lesmateriaal is bijna klaar en het bijbehorende tafelkleed ook, heel binnenkort meer hierover ….