Kraplap 2.0

Het begint allemaal met ... 

een opdracht van mijn opleiding, Textiele Technieken aan Akademie Vogue in Amsterdam. 

De opdracht luidde als volgt: Ontwerp een modern item, gebaseerd op de Nederlandse klederdracht, uitgewerkt met een handwerktechniek. 

Na een bezoek aan het Klederdracht museum in Amsterdam besloot ik een nieuwe uitvoering te maken van een kraplap: Een korte bodywarmer, streetwear style. 




De bodywarmer is gemaakt van een gebreide wollen stof, die ik ooit per meter heb gekocht. De stof is licht vervilt. 



Ik wilde graag kabels en andere reliëfsteken op de stof borduren met dezelfde wol, zodat het zou lijken dat de kabels daadwerkelijk gebreid zouden zijn in de stof. De gebreide stof was nog redelijk gemakkelijk om uit te halen en was het mogelijk om garen te krijgen die ik later weer kon gebruiken voor het borduren.




De zogenaamde gebreide kabels zijn deel geborduurd en deels op de stof gehaakt. De boordsteek (2 recht en 2 averecht) is geborduurd. 



De kroplap heb ik verder uitgebreid met mofjes (afneembare mouwtjes),  Staphorsterknopen, en een wollen ketting. Deze zal ik komende weken in detail tonen.